Kerststronk

Homemade kerststronk, beter kan het toch niet worden!
Ik weet het… ge kunt dat ook gewoon bij den bakker kopen.
Maar ik vind die meestal niet zo lekker. Vaak veel te droog en bovenal… veel te duur voor wat het is. Zo kwam de echtgenoot een paar dagen geleden thuis met een stukske gebak van 15cm voor bijna € 25. Ik vond er dat toch lichtjes over. Ge zou boenk bang zijn om er een stukske van te eten! I know, er zitten in die prijs wel werkuren en onkosten berekend. Maar zelfs dan.
Ik begin er dus zelf aan. En ik moet zeggen: ” ’t Is ne meevaller!”
Dat ga ik nog doen!

Wat heb je nodig?
Voor de biscuit: (voor 500g deeg)kerststronk
– 4 eieren
– 150g griessuiker
– een snuifje zout
– 150g bloem
– 50g maïsbloem

Voor de boterroom:
– 250g boter
– 250g griessuiker
– 1dl water
– 2 eierdooiers

Hoe maak je het?
Buiscuit:
Breek de eieren in een kom en voeg de suiker toe. Zet de kom au bain marie.
Klop gedurende ten minste 5 minuten tot een schuimige massa. Zeef de bloem in delen boven het mengsel. Spatel de bloem telkens door het deeg.
Schep het biscuitdeeg in een beboterde bakvorm. Ik gebruik deze keer de vorm van een kerststronk. Bak het deeg gedurende ongeveer 35 minuten op 180°C.
Laat de biscuit gedurende 10 minuutjes afkoelen in de bakvorm. Haal het gebak daarna uit de vorm en laat afkoelen op een taartrooster.

Boterroom:
Breng het water met de suiker aan de kook. Roer en laat inkoken tot een siroop. Laat de siroop afkoelen.
Roer de eierdooiers door de siroop. Roer de boter roomachtig en doe er beetje bij beetje de siroop bij.

Strijk de biscuit helemaal in met de boterroom en breng eventueel versieringen aan.

Smakelijk!

Plaats een reactie