5 manieren om voedsel te bewaren

5x voedsel bewaren

Oogsttijd… daar komt onherroepelijk de vraag ‘Hoe ga ik dit allemaal bewaren?’ aan te pas. Want de oogst uit onze eigen tuin willen we toch zo goed mogelijk bewaren om er later, tijdens de wintermaanden nog lekker van te kunnen smullen.
Hier vind je alvast 5 manieren om je oogst te bewaren.

Invriezen
Voedsel bewaren in de diepvries kennen we allemaal wel. Het is een van de meest gebruikte manieren om voedsel te bewaren. Na het oogsten of na aankoop reinig je de groenten grondig. Je snijdt ze in stukken van de gewenste grootte en blancheert de groenten. Hoe werkt dit? Groenten of fruit worden gedurende een korte tijd gekookt in een pot zonder deksel. Daarna worden ze in koud water gelegd of onder koud water afgespoeld, zodat het kookproces gestopt wordt. Na het afkoelen worden ze in diepvrieszakken of dozen bewaard in de diepvries. Op die manier kan je elk product gedurende een langere periode bewaren. Bewaar je de voeding vacuüm (d.w.z. dat de zakjes luchtdicht getrokken werden), dan kan je de voeding nog langer bewaren. Bovendien is deze methode ook ruimtebesparend, zodat je meer voeding kan bewaren in je diepvries.

 

Wecken
Wecken is een oude techniek van voedsel conserveren die weer meer en meer actueel is.
Men gebruikt hiervoor glazen potten en flessen van verschillend formaat. De glazen worden steriel gekookt. Daarna worden ze gevuld met de te bewaren voedingsmiddelen. De potten worden afgesloten met een glazen deksel, met daartussen een rubberen weckring. Om het deksel op zijn plaats te houden,  we een metalen beugel of, met de nieuwe weckpotten é metalen klemmetjes.
Op deze manier kan je voeding ontzetten lang bewaren.  (Als ze mij vragen ‘Hoelang kan je dit bewaren?’ , is het antwoord steevast ‘Voor eeuwig en drie dagen!).
Deze methode heeft zo zijn voordelen: de voeding is al gaar en je hebt in no-time een lekkere maaltijd. Bovendien wordt er eenmaal de potten klaar zijn geen energie meer gebruikt tijdens het bewaren.

 

Drogen
Voedsel drogen is een erg goedkope manier om voedsel te bewaren. Het drogen in een voedseldroger zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen in de voeding bewaart blijven. Dit komt omdat het voedsel op een heel lage temperatuur gedroogd wordt. Bovendien is deze zelfgedroogde voeding vrij van conserveringsmiddelen. Het drogen neemt wel wat tijd in beslag, maar als je nagaat dat het verbruik van de voedseldroger (in mijn geval een grote oven met 9 laden) slechts 0,05 cent per uur kost, dan moeten we daarvoor niet laten.
Gedroogd voedsel bewaar ik in glazen beugelpotten op een donker, droog en koel plekje. Ze nemen heel weinig plaats in beslag.
Gedroogd voedsel kan zo gegeten worden (bv. Fruitleer of gedroogd fruit) of je kan het vooraf laten weken in water, zodat het weer zijn normale vorm krijgt.
Als je je voeding op de correcte manier droogde, kan je het zeker gedurende een jaar bewaren.

 

Inmaken in azijn
Nog een manier om voeding te bewaren is inmaken in azijn. Je hebt daarbij niet zoveel nodig: steriele glazen potten met schroefdeksel, azijn, suiker en eventueel kruiden.
Gebruik je daar dan altijd suiker bij? Nee, het kan ook alleen in azijn. Maar als je liever zoetzuur hebt, komt er suiker aan te pas. Voor de meeste recepten wordt de azijn aan de kook gebracht, eventueel samen met suiker en kruiden. De groenten worden (al dan niet even voorgekookt) in de glazen potten gedaan en overgoten met het azijnmengsel. Stevig dicht draaien en klaar!

 

Fermenteren
Voeding fermenteren is de dag van vandaag niet meer zo gekend bij het grote publiek. Nochtans is het gefermenteerde voeding zeer goed voor onze gezondheid.
Wat is het dan precies? Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. We kennen toch allemaal yoghurt, zuurkool en jawel… zelfs bier!
Bij dit proces krijgen bacteriën de kans om weelderig te groeien. Bij dit proces worden de slechte bacteriën, schimmels en gisten vernietigd. Gefermenteerde voeding is gezond omdat ze veel goede bacteriën bevatten. Omdat ze gemakkelijker verteren, zijn ze ook voedzamer dan het oorspronkelijke product. Bovendien zijn ze heel goed voor onze darmwerking.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s