Hoestsiroop van dennenappel

hoestsiroop1

Een hoestje?
Dan komt een hoestsiroopke wel van pas.
Deze hoestsiroop maak ik sinds een paar jaar zelf. Sindsdien wordt er hier veel minder gehoest en gekucht. Het receptje kreeg ik te pakken via een vriendin, waarvoor heel veel dank!
De dennenappels die je hiervoor gebruikt, pluk je best ergens half juni tot eind juni. De dennenappels moeten namelijk nog jong zijn en nog volledig dicht zitten. Ik weet het… ik ben hiermee nu een beetje aan de late kant. Maar hey, je weet nu ineens wat te doen in juni, hé!
Aangezien mijn vriendin en ik niet aan een literke hoestsiroop beginnen, maar ineens voor de grote hoeveelheid gaan, is dat plukken al een belevenis op zich. Ik kan je garanderen dat we daarbij heel wat beziens hebben. We lezen bij de passanten de vragen van hun gezicht af. “Wat hangen die twee daar in de boom te doen?” Ze moesten eens weten…

Wat heb je nodig?
– 40 groene dennenappels van de grove den
– 30 rietsuikerklontjes
– 1l jonge jenever

Hoe maak je het?
Doe de dennenappels in een afsluitbare pot. Doe er de klontjes bij. Giet er 1 liter graanjenever over. Laat dit drie maanden op een donkere, niet te koele plek staan. Bij mij staat dit in de kelder. Het is daar niet te warm, maar zeker ook niet koud.Schud er elke dag even mee, zodat alles zich goed kan vermengen.
Na drie maanden zeef je de hoestsiroop door een papieren koffiefilter. Bewaar de hoestsiroop in glazen flessen.
Was dat nu niet gemakkelijk?

Ik heb er geen problemen mee dat mijn receptjes gebruikt worden voor persoonlijk gebruik. Als u er gebruik van wenst te maken voor commerciële doeleinden, kan u mij op voorhand contacteren om al dan niet mijn toestemming daarvoor te bekomen.

Geef een reactie

