Soep van wortelloof

De reden waarom ze in de winkel worteltjes met loof te koop aanbieden?
Simpel… wortelloof is eetbaar. ’t Is zelfs gezond.
Dus maak ik er eens een soepje van.
Een heel lekker soepje zelfs.wortelloofsoep1

Wat heb je nodig?
– 1 ui
– 50g wortelloof
– 1 prei
– 1 grote aardappel
– 1,5 l bouillon
– een klont boter
– 3 wortelen

Hoe maak je het?
Was alle groenten. Van het wortelloof gebruik je 2/3 van het bovenste gedeelte, de rest smaakt te bitter. De dikke stelen van het loof verwijder ik. Spoel het loof grondig en hak het in kleinere stukken. Snijd de ui, de prei en de aardappel in stukjes en stoof ze aan in een klont boter.Voeg het wortelloof toe en laat het geheel gedurende 10 minuten sudderen.Voeg daarna de bouillon toe. Zelf gebruik ik altijd groentebouillon.
Laat alles 30 minuten zachtjes koken met het deksel op de pot.
Mix daarna de soep fijn.

Was intussen de worteltjes en snijd ze in fijne staafjes. Stoom ze beetgaar en voeg ze toe aan de soep. Zelf laat ik de worteltjes soms ineens meekoken met de rest van de soep en worden ze gewoon mee gemixt.

Ik maak soep altijd in grote hoeveelheden en weck ze gedurende 30 minuten op 90°C. Zo heb ik altijd een voorraad in huis.

Als er wortelloof over is, vries ik het in of droog ik het in de voedseldroger voor een volgende keer.

Geniet ervan!

Ik heb er geen problemen mee dat mijn receptjes gebruikt worden voor persoonlijk gebruik. Als u er gebruik van wenst te maken voor commerciële doeleinden, kan u mij op voorhand contacteren om al dan niet mijn toestemming daarvoor te bekomen.

2 comments

Geef een reactie

