Fruitoogst

Tijd om te oogsten!appels-plukken3a
Al jaren staan er in onze moestuin fruitbomen. We zijn dan ook niet anders gewoon dan dat er  deze tijd van het jaar fruit geoogst moet worden. ’t Is te zeggen…moeten? We doen dat niet tegen onze zin. Want elk jaar hebben we zo een flinke lading fruit, waarvan we met zekerheid weten dat er geen pesticiden aan te pas gekomen zijn. We kunnen dus met een gerust hart smullen van gezond fruit.
Dit jaar plukten we zo’n 80kg appels, 16kg peren en heel wat kilo’s pruimen. Bovendien plukte ik op de Plukhof dit jaar zo’n 9kg frambozen (Nee, frambozen heb ik nog niet zelf staan. Voorlopig toch nog niet.). De pruimen belandden in de confituur, in de clafoutis en een deel werden er zo gegeten. Ook altijd lekker natuurlijk! Van de frambozen maakte ik frambozen-balsamicosiroop (altijd lekker bij een toostje met brie), confituur en frambozensiroop om zelf limonade mee te maken (lekker!!!). Van de appels maak ik appelmoes en appelsap. Een deel van de appels weck ik, zodat er altijd een voorraad is om ’s morgens bij de havermout te eten. Ook een deel van de peren zal ontsapt worden en een deel zal geweckt worden. Bovendien wil ik eens een experimentje doen. Ik wil namelijk een combinatie proberen te maken van appel – frambozensap. Ik proefde dit bij Plukhof. Wordt dus nog vervolgd!

Geef een reactie

