Breimand

IMG_0630

Een mand als deze zag ik al verschillende keren passeren op ‘Naaien voor vriendinnen’. ‘Naaien voor vriendinnen’ is een Facebookgroep waarvan ik lid ben. Wat je daar allemaal niet ziet langs komen! Prachtige dingen worden er gemaakt!

Awel, terug naar de breimand.
Zo’n mand, da’s toch een prachtig ding om al je handwerk bij elkaar te kunnen opbergen! Niet?

Beter toch dan overal wat te hebben liggen? En je breinaalden, haaknaalden, wol, werkbeschrijvingen,… kunnen er ineens bij. Plaats genoeg! En gedaan met zoeken achter die ene breinaald of dat bolletje wol.

Ik vond die mand geweldig mooi en vooral heel praktisch. Ook bij de andere leden van de groep bleven de ‘ah’s’ en de ‘oh’s’ niet uit. Geregeld kwam ook de vraag of iemand hier een patroon voor had, maar blijkbaar is dit nergens te vinden.
Omdat ik dat patroon ook wel graag had, beloofde ik een tweetal weken geleden dat ik er zelf wel eens aan zou beginnen. En voilà! Hier is het resultaat!
Ik ben er zelf alvast heel blij mee!

Wat heb je nodig?
– 2 verschillende stofjes waar je vrolijk van wordtIMG_0639– eventueel paspelband
– bijpassende stikzijde
– vlieseline
– deocvil

Hoe maak je het?

Maak eerst de patroondelen in patroonpapier en knip ze daar na in stof:

In de beschreven maten is geen rekening gehouden met de naden, daarvoor moet je er telkens aan alle kanten nog een centimetertje aantekenen of knippen.
– een cirkel van 40 cm diameter voor de onderkant (2x knippen in stof)
– voor de zijkant: 1m26 x 50 cm hoog (2x knippen in stof)
Dit deel knip je ook nog eens in decovil of in een ander verstevigend materiaal.
– voor de hoogste rand (= hoge zakjes, hier groen): 1m26 x 30 cm hoog (2x in stof)
– voor de laagste rand (= lage zakjes, hier blauw gebloemd): 1m26 x 20 cm (2x in stof)
– Voor de draagriem knip je een stuk stof van 10cm breed x 75cm.
– Verstevig van de randen telkens een deel met vlieseline. Doe dit ook met het deel voor de draagriem. Voor de zijkant hoeft dat niet, die wordt later verstevigd met decovil.

Haal nu je naaimachine maar tevoorschijn!
Leg de delen van de hoogste rand met de goede kanten op elkaar en stik langs 1 lange zijde. Ik heb hier zelf eerst paspelband tussen gestikt, maar dat hoeft helemaal niet. Daarna plooi je ze terug open en strijk je ze plat.
Doe hetzelfde voor de laagste rand.Nu leg je een van de zijkanten op tafel. Daarop leg je de hoogste rand. Zorg dat de onderste randen en de zijkanten goed gelijk liggen. Speld ze goed vast, zodat ze niet kunnen verschuiven. Maak nu de indelingen voor de breinaalden. Ik wisselde af: zakjes van 3cm breed voor de dunne breinaalden en zakjes van 5cm breed voor de dikke breinaalden. Leg er nu de laagste rand op en maak weer indelingen voor de zakjes. Zelf maakte ik deze zakjes op de breedte van 4 zakjes van de breinaalden. Je kan dan net op de vorige naad stikken. Nu speld je de zijkant van de randen samen vast, zodat je een koker krijgt. Let erop dat de zijnaden van de zakken gelijk liggen. Stik deze zijde vast. Tijd om de bodem erin te zetten! Speld deze onderaan in de koker en stik vast.
De buitenkoker is klaar!

Voor de binnenkoker leggen we de randen van de zijkant op elkaar en we stikken deze vast. Daarna zetten we er de bodem in, op dezelfde manier als bij de buitenkoker.

We zijn er bijna!
Zet de buitenste koker nu zo goed mogelijk rechtop. Schuif daarin de decovil. Daarin zet je de binnenste koker.

Nu maken we nog eerst de draagriem. Leg het deel in de lengte dubbel en stik het dicht. Dit deel omkeren. Ik heb de draagriem langs beide zijden nog eens doorgestikt.

Tijd om de tas af te werken. Plooi de randen van de binnenkoker en die van de buitenkoker 1cm naar binnen en speld vast. Zet de draagriem er ineens bij tussen. Stik zo dicht mogelijk bij de rand.
Je mand is nu klaar!

Hopelijk beleef je er jaren plezier aan!

Ik heb er geen problemen mee dat mijn patronen en werkbeschrijvingen gebruikt worden voor persoonlijk gebruik. Als u er gebruik van wenst te maken voor commerciële doeleinden, kan u mij op voorhand contacteren om al dan niet mijn toestemming daarvoor te bekomen.

3 comments

  1. Heel leuk maar soms versta ik niet wat je bedoeld aangezien ik maar begin tecnaaien.Kan je mss voor elke stap een foto plaatsen,hoe je dat doet?toch begin ik er met volle moed aan! Dank u wel

    Like

Geef een reactie

